Groep verborgen verhalen velsen high res 1 1 1

Amsterdam Museum lanceert vernieuwend academisch tijdschrift

ma 16 oktober 2023, 16:00 uur

AM Journal

Wetenschappelijke artikelen vinden doorgaans zelden hun weg buiten de academische wereld, terwijl dergelijk onderzoek wel degelijk voor een bredere doelgroep relevant kan zijn. Daarom lanceert het Amsterdam Museum een nieuw academisch tijdschrift, Amsterdam Museum Journal (AMJournal), dat voor zowel onderzoekers als een breder internationaal publiek toegankelijk is.

Vernieuwend wetenschappelijk tijdschrift

Op zondag 1 oktober publiceerde het Amsterdam Museum de eerste editie van Amsterdam Museum Journal (AMJournal). Het is een nieuw peer-reviewed tijdschrift, dat twee keer per jaar verschijnt op de website van het Amsterdam Museum. AMJournal bevat bijdragen uit verschillende vakgebieden en in een variatie aan vormen, zoals essays, onderzoeksartikelen en rondetafelgesprekken, met steeds de stad als centraal onderwerp. AMJournal publiceert daarnaast bijdragen van wetenschappers in alle stadia van hun onderzoekscarrière. Elke editie heeft een ander thema, zoals ‘War, Conflict, and the City’ (editie 1; oktober 2023) of ‘Deconstructing Gentrification’ (editie 2; juni 2024).

Verschillende invalshoeken

Emma van Bijnen, hoofdredacteur van het AMJournal en docent taalbeheersing aan de Universiteit van Amsterdam, ziet kansen in deze vernieuwende benadering: ‘Deze insteek past goed bij het stadsmuseum van Amsterdam: de thema’s die worden onderzocht, reflecteren de diverse onderwerpen waarmee onze stad zich bezighoudt. Complexe vraagstukken vragen om meerdere invalshoeken. Daarom zoeken we verdieping in verschillende disciplines: van kunstgeschiedenis tot rechten en van sociologie tot filosofie, evenals multi-, cross-, trans- en interdisciplinaire studies.’

Vernieuwende stemmen

Volgens Margriet Schavemaker, artistiek directeur van het Amsterdam Museum en hoogleraar Media en kunst in de museale praktijk aan de Universiteit van Amsterdam, past deze benadering bij de koers van het Amsterdam Museum. ‘Wij willen de veelstemmigheid van de hoofdstad laten terugkomen in alles wat we doen: in de tentoonstellingen die we maken en de programma’s die we produceren, maar ook het onderzoek dat we doen. In de visie achter AMJournal zie je die instelling terug. Wij doen dit door niet alleen gevestigde namen, maar ook jong talent en vernieuwende stemmen een podium te geven. Daarom moedigen we bijdragen aan van wetenschappers in verschillende stadia van hun onderzoekscarrière, van uitmuntende masterstudenten tot gelauwerde hoogleraren.’

Breed toegankelijk

Om het tijdschrift zo toegankelijk mogelijk te maken voor zoveel mogelijk mensen, is het AMJournal diamond open access, de hoogste graad van toegankelijkheid voor een academische publicatie. Alle edities van het tijdschrift, evenals individuele bijdragen, zijn gratis te downloaden op de vernieuwde website van het Amsterdam Museum. Ook voor onderzoekers wordt een zo groot mogelijke toegankelijkheid nagestreefd. Zo hoeven auteurs geen auteursbijdragen te betalen. Anders dan bij veel andere wetenschappelijke tijdschriften hoeven auteurs ook geen onderzoeksaanstelling aan een universiteit te hebben om in AMJournal te mogen publiceren. Door een uitgebreid dubbelblind peer-reviewproces worden stukken enkel beoordeeld op kwaliteit en niet op de naam van de auteur. Per editie wordt bovendien een prijs toegekend aan het beste paper geschreven door junior onderzoekers en wetenschappers zonder onderzoekspositie.

Over de eerste editie

In de eerste editie van het tijdschrift staat het thema ‘War, Conflict and the City' centraal. In verschillende bijdragen worden de effecten van oorlog en conflict op de stad en haar inwoners onderzocht. Als stadsmuseum geeft het Amsterdam Museum hiermee gehoor aan de oproep aan culturele instellingen om de verantwoordelijkheid te nemen om onderwerpen te onderzoeken die bewoners en bezoekers bezighouden. Het thema van Amsterdam Museum Journal Edition #1: War, Conflict and the City sluit aan bij de tentoonstelling Refresh Amsterdam #2: War & Conflict, die van 7 oktober 2023 t/m 25 februari 2024 te zien is in het Amsterdam Museum aan de Amstel.

Symposium

In het kader van de eerste editie van het AMJournal wordt op zondag 8 oktober een openbaar en gratis toegankelijk symposium georganiseerd, eveneens met 'War, Conflict, and the City’ als thema. Het symposium zal bestaan uit korte lezingen, paneldiscussies en performances. Onder meer Gian-Louis Hernandez, Hatem Hegab, Chris Keulemans, We Sell Reality, Lara Khaldi, Senka Milutinović, Sahar Shirzad, Margriet Schavemaker, Emma van Bijnen en Imara Limon zijn sprekers tijdens dit symposium. Samen behandelen zij vragen over de invloed van situaties van oorlog en conflict op steden en hoe mensen met een migratieachtergrond hun leefomgeving ervaren.

Open call voor de volgende editie

De tweede editie van AMJournal, met als thema Deconstructing Gentrification, is gewijd aan de gentrificatie van de stedelijke omgeving. Deze editie streeft ernaar fris en gelaagd onderzoek over dit onderwerp te presenteren, waarmee het academisch discours naar nieuwe hoogtes wordt getild. AMJournal nodigt kwalitatieve en kwantitatieve onderzoekers van alle disciplines uit een bijdrage te leveren. De deadline voor het indienen van abstracts is 1 november. Meer informatie is te vinden op de website van het Amsterdam Museum.

Lees journal