Groepsportret personen in klederdracht

ELJA Kindermuseumlab finalist voor de Museumkids Award

do 3 oktober 2024, 12:00 uur

Kunstworkshop Amsterdam Museum Foto Bobbie Wagenaar

Het ELJA Kindermuseumlab is een van de drie finalisten voor de Museumkids Award van de Museumvereniging. Maar liefst 49 musea hadden zich aangemeld voor de eerste editie van de Museumkids Award. Op vrijdag 27 september presenteerden 6 genomineerde musea, waaronder het Amsterdam Museum, hun projecten aan de jury in het Stedelijk Museum in Amsterdam. Hieruit koos de jury 3 finalisten. De 3 projecten die nog in de running zijn voor de prijs van € 20.000 is het Het ELJA Kindermuseumlab van het Amsterdam Museum, de Kinderbiënnale A Better Place van het Groninger Museum en Martial Arts van het Wereldmuseum Amsterdam.

Eind oktober bezoekt de jury van de Museumkids Award samen met vertegenwoordigers van de doelgroep de projecten van de 3 finalisten. Het winnende museum wordt bekendgemaakt tijdens het Museumcongres op donderdag 14 november én wordt gevraagd om komend jaar samen met de Museumvereniging een Kennisdag te organiseren voor alle museummedewerkers.

De Museumkids Award, een initiatief van de Museumvereniging, is dit jaar in een geheel nieuwe jas gestoken. Niet het publiek maar een professionele vakjury kiest het meest bijzondere en innovatieve publieksprogramma in het museum. De winnaar ontvangt € 20.000 voor de verdere ontwikkeling van hun jeugdprogrammering. Ook de andere twee finalisten ontvangen een mooie waardering.

Het ELJA Kindermuseumlab

In de periode 2023-2025 krijgen Amsterdamse kinderen bij het Amsterdam Museum de kans om mee te denken over het stadsmuseum van de toekomst. Hoe ziet dat eruit? En hoe ziet het ultieme museum voor en door kinderen eruit? Door mee te doen aan het Amsterdam Museumkamp, samen te werken aan kunstwerken, tentoonstellingen samen te stellen, en een kinderklankbordgroep en kinderbestuur te installeren bouwen Amsterdamse kinderen mee aan hun eigen kindermuseum.

De Amsterdamse kinderen helpen om de blik van het publiek en personeel te openen en het museum dé plek voor kinderen te maken. Maar bovenal, biedt het maken van en kijken naar kunst voor de kinderen mogelijkheden om te reflecteren op henzelf, hun omgeving en de wereld.

Dit meerjarige project wordt mogelijk gemaakt door de ELJA FOUNDATION.

Meer informatie over dit project is hier te lezen.