Bestel tickets

do 21 september 2023, 14:00 uur

Visualisatie renovatieplan Amsterdam Museum vogelvlucht. Vero Visuals

Hoger beroep

De Vereniging Vrienden van de Amsterdamse Binnenstad (VVAB) heeft hoger beroep aangetekend tegen de renovatieplannen van het Amsterdam Museum. Eerder spande de VVAB samen met Erfgoedvereniging Heemschut een beroepszaak aan tegen deze plannen. Begin juli oordeelde de rechter dat de omgevingsvergunning zorgvuldig is verleend en daarmee behouden blijft. De gemeente en het Amsterdam Museum hadden gehoopt dat deze stap niet gezet zou worden.

De rechter oordeelde onder andere dat in het ontwerp een optimale balans is gevonden tussen het behoud van het monument en de verbouwing die nodig is voor het museum. Het is nu nog onduidelijk wanneer het hoger beroep dient en wat de mogelijke gevolgen zijn. Wanneer de gronden van het hoger beroep officieel bekend zijn, zullen we deze bestuderen.

Het Amsterdam Museum en de gemeente zullen tijdens het lopende hoger beroep de voorbereidingen en de bouwwerkzaamheden doorzetten, en blijven vol overtuiging voorwaarts bewegen richting heropening.

• Vrouwen van Amsterdam