Groep verborgen verhalen velsen high res 1 1 1

Winnaars portretwedstrijd bekend

do 20 juni 2024, 13:00 uur

Jongerenprijs - Inès Hendaoui - Mijn zus en ik.

Vier winnaars

Het Frans Hals Museum en het Amsterdam Museum hebben de vier winnaars van de Gezichten van Noord-Holland portretwedstrijd aangekondigd. Uit maar liefst 1.082 inzendingen koos de vakjury drie prijswinnende portretten, en uit ruim 22.000 stemmen werd de publieksfavoriet gekozen.

De gelukkige winnaars zijn Lia Goldman, Osmel Herman, Inès Hendaoui en Greet Egbers.

Een blik op de winnaars

• Beste individuele portret (€1.000): ‘Robin en Kumi’ door Lia Goldman uit Alkmaar. Een ontroerend verhaal over haar band met haar hond tijdens haar gendertransitie.
  • Beste groepsportret (€1.000): ‘Charles, Ilja, Sonja, Simon en ik’ door Osmel Herman uit Diemen. Een prachtig groepsportret van mensen uit zijn dagelijkse leven.
  • Jongerenprijs (€500): ‘Mijn zus en ik’ door Inès Hendaoui uit Amsterdam. Een modern portret van haar en haar zusje, geïnspireerd door het alledaagse leven.
  • Publieksprijs (€500): ‘Golden tribute to my son’ door Greet Egbers uit Amsterdam. Een emotioneel eerbetoon aan haar overleden zoon.

Overzicht van de winnende portretten

Groepsportret - Charles, Ilja, Sonja, Simon en ik - Osmel Herman.

Individueel portret - Lia Goldman - Robin met Kumi.

Jongerenprijs - Inès Hendaoui - Mijn zus en ik.

Publieksprijs - Greet Egbers - Golden Tribute to my son.

Sleep & ontdek

Het selectieproces

De vakjury bestond uit gerenommeerde kunstenaars en dichters zoals Babs Gons, Sioe Jeng Tsao, Raquel van Haver, Marwan Magroun, Aukje Dekker, en Jan Hoek. Met veel enthousiasme en goede discussies kozen zij de beste inzendingen.

Aukje Dekker: "Het was verschrikkelijk leuk en soms ook lastig om te doen. Zoveel belangrijke thema’s en verhalen: we hebben er goeie discussies over gehad en ik ben vooral ondersteboven van de enorme hoeveelheid fantastische kunstenaars die we rijk zijn!"

Jan Hoek: "Er waren zoveel inzendingen, en elke inzending vertelde een verhaal van een mens geïnteresseerd in een ander mens en dat vond ik mooi. Ik vond het ook goed om te zien dat er ook zoveel niet professionele kunstenaars werk hadden ingezonden. We hebben gelet op originaliteit, maar ook op de relatie tussen maker en geportretteerde."

Tentoonstellingen

De bekroonde portretten krijgen een ereplek in de tentoonstellingen. Ze zijn te zien in het Amsterdam Museum van 26 juli tot en met 10 november 2024 en in het Frans Hals Museum in Haarlem van 3 april tot en met 17 augustus 2025. Daarnaast zal er ook een overzicht van de overige ingezonden portretten te bewonderen zijn.