Nr. 1 Tourist Attraction

1 November 2019 t/m 1 Maart 2020

Vanaf 1 november toont het Amsterdam Museum het werk van kunstenaar Jimini Hignett: Nr. 1 Tourist Attraction. Jaarlijks nodigt het museum samen met Centrum Beeldende Kunst Zuidoost (CBK) een moderne maker uit om middels een presentatie zijn of haar blik op de stad te geven. Kunstenares Jimini Hignett maakte een kunstinstallatie bestaande uit video’s, zelfportretten en heel veel souvenirs.

Jaarlijks bezoeken 2,5 miljoen mensen het Amsterdamse Red Light District. Het is een van de bekende trekpleisters van Amsterdam. Welke beelden en voorwerpen nemen bezoekers mee na hun bezoek, en hoe weerspiegelen deze de realiteit van het leven in die buurt? De installatie van Jimini Hignett vertelt een verhaal van ongelijkheid, dubbele standaarden en mensenhandel.

Een verzameling van ‘onschadelijke’ voorwerpen 
Zo’n 200 souvenirs met afbeeldingen van het Red Light District die in de Amsterdamse souvenirwinkels naast de windmolens en tulpen te vinden zijn, worden tentoongesteld in de presentatie Nr. 1 tourist attraction. Deze souvenirs vormen de iconen van de 'exotische' buurt die door veel bezoekers wordt aangedaan. Ze worden gekocht als een nostalgische herinnering of als aanleiding om ervaringen te delen met anderen. Beeldend kunstenaar Hignett verzamelde deze souvenirs en onderzocht of de voorwerpen iets onthullen over de manier waarop sommige verhalen worden gepromoot en andere verhalen onbelicht blijven.

De Prostitutie Monologen  
De serie video’s die te zien is in een video-installatie, vertelt in detail het verhaal van de vrouwen (en een enkele man) die in de prostitutie beland zijn. Het zijn getuigenissen uit interviews afgenomen door de kunstenaar. De verhalen worden in de video naverteld door acteurs die vaak opzettelijk helemaal niet lijken op de hoofdrolspelers. Hignett wil daarmee een 'uit-het-oog-uit-het-hart' reactie stimuleren.

Reversing the Gaze. Zelfportretten
De geschilderde zelfportretten gemaakt door de, door Hignett geïnterviewde overlevenden zijn de tastbare voorwerpen bij de getuigenissen. Ze tonen hoe de vrouwen zichzelf zien. Tegelijkertijd zijn de maskers, geschilderd op bruine papieren zakken, een manier om hun anonimiteit te behouden. In veel culturen heeft een masker magische krachten en geeft het kracht aan de drager, maar de zakken verwijzen ook naar een soort zak-over-het-hoofd marteling. De maskers kijken, vanuit hun uitkijkpunt aan de steunbalken van het museum, op ons neer.

Belle Revisited
Hignett heeft, in nauw overleg met het Amsterdam Museum en CBK Zuidoost besloten het beeld Belle Revisited en bijbehorende video Zandpad Revisited niet op te nemen in de kunstinstallatie. De oplaaiende discussie over de interpretatie van de werken staat volgens Hignett het debat in de weg dat zij teweeg wil. Een debat waarvan Hignett, met vele anderen, vindt dat dit actiever gevoerd moet worden.

Hignett maakte een eigen beeld dat geïnspireerd is op ‘Belle’, het bekende bronzen standbeeld dat midden op De Wallen op Oudekerksplein staat. ‘Belle’ verbeeldt een zelfstandige sekswerker die uitdagend poseert in een deurlijst en oproept tot respect voor sekswerkers. Hignett’s interpretatie van het beeld, dat zij Belle Revisited noemde, is een levensgrote houtenfiguur. Op twee eerdere performatieve evenementen nodigde Hignett mensen uit om hun initialen of een hart in het houten lichaam van de sculptuur te kerven. Om zo symbolisch hun medeplichtigheid aan de pijn en onderdrukking die inherent zijn aan (gedwongen) prostitutie te erkennen en te visualiseren.
Het kerven in het houten standbeeld wordt tot grote spijt van Hignett door diverse mensen geïnterpreteerd als een oproep tot geweld tegen sekswerkers. Wat haaks staat op de overtuiging van Hignett die juist het tegenovergestelde beoogt met het kunstwerk. Hignett en het Amsterdam Museum willen met klem benadrukken dat het beeld dat onttrokken wordt aan de tentoonstelling juist tot doel heeft geweld tegen mensen in prostitutie onder de aandacht te brengen. Het had geenszins de intentie op te roepen tot geweld tegen sekswerkers. Hignett’s motivatie om zich al jarenlang actief met dit onderwerp bezig te houden, is juist een diep gevoelde noodzaak om het verborgen leed dat gepaard gaat met prostitutie zichtbaar te maken.

CBK Zuidoost 
De tentoonstelling Nr. 1 Tourist Attraction is het eindresultaat is van een residency-programma dat het CBK Zuidoost jaarlijks samen met het Amsterdam Museum organiseert. De presentatie is ondersteund door het Mondriaan Fonds, het Amsterdamse Fonds voor de Kunsten en Stichting Stokroos. Het Amsterdam Museum vindt het belangrijk dat kunstenaars urgente kwesties - ook kwesties waarover heftige meningsverschillen bestaan – blijven agenderen. Het museum biedt een plek waar met respect geluisterd wordt naar uiteenlopende meningen en zienswijzen, ook ten aanzien van dit onderwerp en nodigt Amsterdammers, politici, sekswerkers, academici, buurtbewoners, kunstenaars, en wie dat maar wil, van hart uit om mee te komen praten.

Reactie Judikje Kiers (directeur Amsterdam Museum)
“Het raakt mij zowel persoonlijk alsook als directeur van dit museum, dat we onbedoeld bij zoveel mensen pijn en verdriet hebben veroorzaakt. Dat is nooit, en ik herhaal nooit de bedoeling geweest van het museum, noch van de kunstenaar”, zegt algemeen directeur Judikje Kiers. “Kunst kan prikkelen en uitdagen tot reflectie en inzichten, maar in dit geval heeft het, nogmaals zeer onbedoeld, geleid tot verdriet. En dat spijt mij enorm”.

Foto's copyright Jimini Hignett

Meld je aan voor de Nieuwsbrief