Maak een ode

Luister de ode

2003– 2023

Over

Brief van Imane Vlak aan kinderombudsvrouw Anne Marie van der Does.

Anne Martien van der Does, foto Ombudsman Metropool Amsterdam

Anne Martien van der Does

Anne Martien van der Does (1958) is een Nederlands advocaat, rechter en tot 1 oktober 2023 kinderombudsvrouw te Amsterdam.

Lieve Anne Martien,

Vandaag schrijf ik een ode aan u. Omdat u tussen 2015 en 2023 de eerste gemeentelijke Kinderombudsman, of liever gezegd -vrouw, was van Amsterdam. En u mij heeft geïnspireerd.

Op mijn elfde leerde ik u kennen. Ik was toen lid van de eerste Amsterdamse kinderraad. Volgens mij zat u destijds in de raad van toezicht. Ik was erg kritisch over de organisatie van de kinderraad, omdat ik vond dat de stem van kinderen écht gehoord moest worden en dat het gaat om de inhoud. Ik wilde geen lintjesknipper worden en u was degene die daar oog voor had. Ik mailde u met mijn zorgen en binnen een dag reageerde u. Een week later zaten we om tafel en gaf ik een presentatie met mijn voorstel rondom de organisatie. U ondernam meteen actie. Ik voelde mij gehoord en gezien.

In diezelfde periode voerde u ook de Kinderrechtenscan uit met de vraag: ‘In hoeverre worden de rechten van het kind in Amsterdam nageleefd?’. Een belangrijk onderzoek waaruit bleek dat er best nog wel wat kinderrechten in Amsterdam onder druk staan. En waarbij u de aanbeveling gaf dat ‘kinderrechten en de waarborging ervan onderdeel moeten uitmaken van het DNA van de gemeente’.

Ik werkte aan dit onderzoek mee als respondent. Na afronding ervan voerden we het gesprek met elkaar om de scan toegankelijk te maken voor kinderen. Steeds vaker kwamen we elkaar tegen bij events of nodigde u mij uit voor bijeenkomsten.
U heeft mij veel geleerd over kinderrechten. Bijvoorbeeld over de 3 P’s van het kinderrechtenverdrag: provisie, participatie en protectie. Ieder kind heeft het recht op alle middelen om zich zo optimaal mogelijk te kunnen ontwikkelen, gehoord en serieus genomen te worden en het recht op een veilige en beschermde omgeving om in op te groeien.

Als eerste gemeentelijke kinderombudsvrouw probeerde u systemen te doorbreken en heeft u veel Amsterdamse kinderen kunnen helpen op het gebied van bijvoorbeeld onderwijs, armoede en jeugdzorg. Hiermee heeft u kinderlevens veranderd en daarmee Amsterdam en de wereld een beetje mooier gemaakt.

Dit is de reden dat ik mijn brief aan u schrijf en waarom ik vind dat u een plek verdient in de Amsterdamse geschiedenis. U heeft immers geschiedenis geschreven. Uw werk, maar ook uw passie hebben mij geïnspireerd en gemotiveerd om mij nog meer en nog harder in te zetten voor datgene waar ieder kind recht op heeft. Een gelijke kans, een stem die gehoord wordt en een veilige en beschermde omgeving om in op te groeien.

Met uw vertrek als Kinderombudsvrouw is die strijd nog niet gestreden. Er valt nog een hele wereld te winnen als het gaat om kinderrechten. Maar mijn dank aan u is groots.

Liefs, Imane

U was de eerste gemeentelijke kinderombudsman, of liever gezegd vrouw van Amsterdam en dat heeft mij geïnspireerd.

Imane Valk, 2024, Francoise Bolechowski

Imane Valk