Maak een ode

Sophia de Bruijn

Sophia Adriana Lopez Suasso-de Bruijn (1816-1890)

Sophia Lopez Suasso-de Bruijn (1816-1890) was een rijke Amsterdamse verzamelaar. Bij haar overlijden liet ze haar bezit na aan de stad Amsterdam: een grote collectie zeventiende- en achttiende-eeuwse borden uit China en Europa, en duizenden kledingstukken, schilderijen, horloges en juwelen, meubels en boeken. In haar woonhuis, onderdeel van het legaat, moest een museum komen. Dat bleek echter veel te klein en brandgevaarlijk. De collectie kreeg daarom een plek in het Stedelijk Museum. Op de begane grond werden in elf stijlkamers 3900 objecten opgesteld. Tegenwoordig zijn de collectie en stijlkamers ondergebracht bij het Amsterdam Museum.

Sophia de Bruijn 1716896408
    August Pieter en Sophia Lopez Suasso De Bruijn

Sophia trouwde op 7 april 1860 in Amsterdam met jonkheer Augustus Pieter Lopez Suasso (1804-1877), een telg uit de Portugees-joodse familie Lopes Suasso. Sophia was Nederlands Hervormd. Sophia kwam uit een Zuid-Hollands geslacht dat gedurende de Franse overheersing het aanzien had verloren. Het late huwelijk, terwijl het stel elkaar waarschijnlijk al sinds 1841 kende, vond plaats na de dood van de vader van Augustus, Diégo. Augustus werd Rooms-Katholiek ten tijde van het huwelijk. Het huwelijk bleef kinderloos. Reizen en verzamelen vulden de levens van het echtpaar. Zo nam hun huwelijksreis bijna één jaar in beslag. Ze ondernamen diverse reizen door heel Europa.

Sophia Adriana de Bruijn (1816-1890), door Thérèse Schwartze, 1890, Amsterdam Museum

Verzamelen zat de echtelieden in het bloed. Augustus verzamelde vooral Nederlandse munten. Sophia Adriana verzamelde miniatuurzilver, horloges, kostuums en kocht zelfs de complete inboedel van Museum Broekerhuis, een museum aan de Amstelveenseweg dat de inventaris van een huis in Broek in Waterland toonde.

In haar testament had Sophia bepaald dat ze haar woning op de Kloveniersburgwal, collectie en inboedel aan de stad Amsterdam schonk met de voorwaarde dat er een museum voor haar collectie zou komen. De stad aanvaardde het legaat. Omdat het huis op de Kloveniersburgwal niet geschikt was als museum, bouwde de stad een nieuw museumgebouw in de Van Baerlestraat: het Stedelijk Museum dat in die tijd ook wel Suasso Museum werd genoemd.

De collectie wordt bewaard bij het Amsterdam Museum.

Therese Schwartze schilderde in 1890 dit portret van Sophia de Bruijn. Zij baseerde zich voor dit portret op een foto uit 1860.

Collectie Sophia Lopez Suasso-De Bruijn in het Amsterdam Museum

Schoorsteenstuk met aardewerk en papegaaien, door Pieter Jansz. van Ruyven, 1719, Amsterdam Museum

Driemaster, miniatuurzilver, Amsterdam Museum

Schotel, door Willem Jansz. Verstraeten, 1651, Amsterdam Museum