Popje mandje3

Manahahtáanung of Nieuw Amsterdam?

Het Inheemse verhaal achter New York

16 mei - 10 nov 2024

Verdieping

Achtergrondinformatie, inspirerende verhalen en meer

Tijd om de geschiedenis samen te verrijken! We geven je lees-, luister-, kijk- en doe-tips om meer te weten te komen over vrouwen van nu en vrouwen uit de geschiedenis. We voegen elke maand nieuwe tips toe. Laat je inspireren! Aan wie breng jij een ode?

Vrouwen van Amsterdam - een ode silhouette

Isaac Israels, Aletta Jacobs, 1919

Luisteren

Podcasts, muziek en audioboeken. Alles wat je kan luisteren om meer te weten te komen over vrouwen uit de geschiedenis, of inspiratie op te doen voor je ode.

• De podcast De Eeuw van de Vrouw. Bestsellerauteur Suzanna Jansen onderzoekt samen met journalist Rachel van de Pol de erfenis van de afgelopen 100 jaar vanuit vrouwelijk perspectief en hoe dit doorklinkt in onze tijd.
    • Damn Honey. In deze podcast bespreken Nydia van Voorthuizen en Marie Lotte Hagen de 'shit' waar je als vrouw van deze tijd mee moet dealen.
    • De podcast De 100 vrouwen van Marcel. Marcel Musters gaat in gesprek met 100 vrouwen uit zijn leven die belangrijk voor hem zijn geweest.
    • De podcast Naakt op een kleedje. Heske ten Cate en Yuki Kho bespreken met een vrouwelijke gast een kunstwerk van een vrouwelijke maker.
    • De podcast De Geschiedenisles die je nooit hebt gehad

Kijken

Films, documentaires, series, tv-programma's of verrassende filmpjes. Zoveel te zien! Vanuit het Amsterdam Museum 5 tips om je onder te dompelen in de wereld van de vrouw.

• Female Gaze Tours van het Amsterdam Museum. In deze rondleidingen reflecteren gastrondleiders van buiten het museum op de presentaties en collectie vanuit een vrouwelijk perspectief.
    • Documentaire Godendochters. Waldemar Torenstra volgde de Ajax vrouwen in een veelbewogen seizoen en brengt gedreven verhalen achter het team in beeld.
    • Vrouwen van Noord, serie van het Amsterdam Museum. Deze videoserie laat je kennis maken met inspirerende vrouwen van Amsterdam Noord.
    • Kunst in het Kort van Carmen  Schabracq. Kunst in het kort zijn korte videos waarin makers en conservatoren aan het woord komen over objecten in collecties en presentaties van het Amsterdam Museum.

Dorine Maat geeft elke maand een flitscollege over een vrouw die impact heeft gehad op de stad Amsterdam zoals hij vandaag de dag is. Van barvouwen tot kunstenaars. Welke vrouwen in jouw buurt verdienen een ode? Iemand uit je straat, je favoriete kroeg of van werk die een plek in de geschiedenis van de stad verdient.

Portret van Ko Mulder 1970 Willem den Ouden Amsterdam Museum

Lezen

Natuurlijk is er ook genoeg te lezen over dit onderwerp. Onderstaande tips van onze redactie.

• 1001 Vrouwen uit de Nederlandse geschiedenis - Els Kloek. Een naslagwerk met 1001 biografieën van bekende Nederlandse vrouwen uit de laatste 1000 jaar.
    • Heksen - Eerherstel voor de vrouwelijke rebel - Mona Chollet. Over de heksenvervolgingen die een voortdurende strijd vormden tegen vrouwen die zijn sporen heeft nagelaten.
    • Niet schrikken mama - Alma Mathijsen en Marita Mathijsen (briefwisseling). Moeder en dochter Alma en Marita Mathijsen bevragen de positie van de vrouw waarbij ze kijken en soms vallen over intergenerationele verschillen.
    • The Story of Art (Without Men) - Katy Hessel. De kunstgeschiedenis wordt opnieuw verteld vanuit het perspectief van vrouwen en vrouwelijke kunstenaars.
    • Zij is de Geschiedenis - Alies Pegtel. Dit boek vertelt de geschiedenis aan de hand van vrouwen die weldegelijk hun stempel hebben gedrukt op de geschiedenis.
    • Tonia Stieltjes - Activiste, model en wilskrachtdokter - Esther Schreuder. Boek over het leven van Tonia Stieltjes rijk geïllustreerd met onder meer portretten en vele historische foto’s. Kunstenaars Brian Elstak en Iris Kensmil hebben speciaal voor dit boek delen uit Tonia’s leven verbeeld.

In de collectie

Het Amsterdam Museum heeft veel objecten die gelinkt zijn aan vrouwen. Hieronder lichten we er een paar toe om je te inspireren. Breng jij een ode aan een van deze vrouwen?

Majoor Bosshardt, foto Leger des Heils

Majoor Bosshardt

Alida Margaretha Bosshardt was een Nederlands officier van het Leger des Heils. Voor velen was zij in de tweede helft van de twintigste eeuw in Nederland het gezicht van dit kerkgenootschap. Ze verkreeg bekendheid als Majoor Bosshardt, maar haar laatste rang was die van luitenant-kolonel, sinds 1968.

Meer info
    Sophia Adriana de Bruijn (1816-1890), Collectie Amsterdam Museum

Sophia Adriana de Bruijn

Sophia Adriana de Bruijn trouwde met de rentenier jonkheer Augustus Pieter Lopez Suasso. Het echtpaar brengt een grote collectie kunst, mode en kunstnijverheid bij elkaar. Bij haar dood laat zij haar hele bezit na aan de stad Amsterdam. In de collectie van het Amsterdam Museum bevinden zich circa 5.000 objecten uit haar legaat.

Meer info
    Raqual van haver in museum

Educatie

'Untitled' door Raquel van Haver

4 Slides
    Raquel van Haver
    Illustratie: Hedy Tjin

Heb je tips?

Deel ze met ons!

Dan zorgen wij ervoor dat ze op deze pagina genoemd worden. Zo inspireren we elkaar en kunnen we samen de geschiedenis verrijken.

Deel tip
    • Vrouwen van Amsterdam